"

Jak na běhání v zimě

28. 01. 2015 , aktualizace: 29. 01. 2015 Sdílej na CentrumBrna.cz

Kam vyběhnout v Brně

Běhání v zimě není nereálné a může být skvělou aktivitou pro udržení vaší kondice. Je ale potřeba se na něj dobře připravit a zvykat si na chladné prostředí postupně. Pokud dodržíte určité zásady, nemusíte se ničeho bát.

Níže přinášíme pár na vlastní kůži osvědčených tipů, kam si v Brně zajít zaběhat a prověřit tak svou fyzickou zdatnost:

  • park Lužánky, nachází se kousek za centrem Brna, takže sem můžete odběhnout po přednášce nebo během polední pauzy v práci;
  • Špilberk, park v okolí hradu Špilberk je vhodný pro ty, co nemají rádi rovný povrch, ale chtěji vyzkoušet hornatější terén;
  • Petrov, i tento menší park je přímo v centru, můžete využít množství schodů a v altánku se třeba pořádně protáhnout;
  • Kraví hora, ideální park nedaleko centra, běh navíc můžete zakončit v nedalekém plaveckém bazénu a zrelaxovat se ve wellness centru;
  • Wilsonův les,  pokud si chcete zatrénovat v lese s různorodým terénem;
  • Brněnská přehrada, pro zdatnější běžce, pro které desítky kilometrů nejsou překážkou.

Pár tipů pro začátek

Před tím, než vyběhnete z domu vstříc studenému vzduchu a klouzavému mokrému povrchu, je dobré si pohlídat několik zásad. Běhu v zimě se ale zcela určitě nemusíte obávat. S těmito radami pro amatérské i profesionální bežce každého věku si válení v posteli s knížkou u krbu rychle rozmyslíte. Přece jen, zimní období není synonymem lenošení a ukládání tukových zásob. 

Naopak, je třeba udržet se v kondici a začít s přípravou na letní sezónu. Ač se to nezdá, léto je za dveřmi, a ti, co se nebudou bát pohybu ani v chladu, pak nebudou se studem zakrývat své tělo v plavkách. Říká se, že tělu neuškodí venkovní aktivity až do mínus dvaceti stupňů. Z toho tedy jasně vyplývá, že v našich českých končinách můžeme běhat celoročně, jelikož u nás teploty pod tuto hranici klesají jen výjimečně. Je však potřeba se na běh pořádně obléknout. 

Jak se správně obléknout

První zásadou je vrstvení. Je lepší jít cestou cibulového efektu, kdy na sebe nabalíte několik vsrtev tenkého oblečení. Bude se vám lépe pohybovat a kdybyste náhodou cítili, že je vám teplo, můžete jednu z nich vysvléknout. Ve více vrstvách se také bude lépe odpařovat pot z těla, takže kůže nebude mokrá. Tím zabráníte prochladnutí, když s během skončíte, nebo zpomalíte. 

Důležité je zateplit hlavně horní část těla, jelikož ta dolní bude v pohybu a zahřeje se sama. Je dobré obléknout se do tří až čtyř vrstev. Tou první by mělo být termoprádlo, nejlépe s dlouhým rukávem. Jako další vrstvu doporučujeme sportovní funkční mikinu. Výbavu není dobré podceňovat, proto raději nakupujte kvalitní oblečení ve sportovních obchodech. Na mikinu můžete pak dát buď už jen silnější běžeckou bundu, nebo nejdříve zateplovací vestu a bundu až přes ni. Hodí se také tenčí pětiprsté rukavice a čepice k ochraně dutin, hlavně kvůli studenému větru, případně i sportovní šátek na krk nebo vyšší límec na některé z vrstev oblečení.

Spodní část těla bude celý běh v pohybu, proto není nutné na nohách vrstvit oblečení. Postačí vám bežecké legíny nebo běžně nošené kalhoty na běh. Důležité ale je zabránit tomu, aby mezi obuví a kalhotami byla nechráněná kůže, třeba kotníky. Dostatečnou ochranu zaručí vyšší ponožky, nejlépe v kombinaci s návleky přes kotníky. Ač se vám může zdát počáteční investice do zimní běžecké výbavy nemalá, určitě se vyplatí.

Výbava není vše

Kromě správné výbavy je dobré pohlídat si i několik dalších věcí. Naše tělo může být v zimě oslabené a tím také náchylnější k nemocem. Měli byste tedy dostatečně spát, neběhat unavení, oslabení, po nemoci a už vůbec ne v jejím průběhu. Nezapomeňte, že nejvíce naše tělo oslabují různé léky, jako jsou například často užívaná antibiotika. Doporučuje se také vyvážená strava plná vitamínů nejlépe z přírodních produktů, tedy ovoce a zeleniny.

Při běhu dýchejte vždy nosem, protože skrz nosní dutiny se stihne studený vzduch oteplit a nenachladnete. Pokud zpočátku nezvládáte nápor, neboje se zpomalit nebo některé úseky jen chodit. Určitě ale nezastavujte. Zimní běh je jednoduše o zvyku. Bez pochyb je pro tělo větší zátěží, než běh v příjemnějších teplotách, proto se mu přizpůsobujte postupně a nebuďte na sebe příliš tvrdí. Až doběháte, nežeňte se hned do tepla, ale prvně se vychoďte, ať vaše tělo zchladne a není pro něj změna teploty tak velkou zátěží.

Možností je spousta, běhat můžete kdekoliv, klidně i v ulicích Brna. A jaká jsou vaše oblíbená místa pro běhaní?

Foto: shutterstock.com


Jinde na CentrumBrna.cz


HLAVNÍ PARTNEŘI